Suzhou, Kina: Besøkende Venezia i øst

En av de mange fantastiske tingene med å bo i Yangzhou, Kina er at det er noen fantastiske gamle byer i nærheten. Alt vi trenger å gjøre er å hoppe på en av de hyppige lokale bussene eller komme oss til de effektive kuletogene, og i løpet av en times tid er vi i en ny og fantastisk by. Jiangsu -provinsen ligger på østkysten av Kina og er derfor omgitt av vannveier og kanaler. Vi har vært på den nærliggende metropolen i Shanghai mange ganger, så under høstfestivalen bestemte vi oss for å se hva byen Suzhou hadde å tilby. Suzhou har blitt kalt “Venezia i øst”, så vi gledet oss definitivt til å se om det levde opp til navnet.

Vi gjør oss klar til å gå ombord på bussen til Suzhou, Kina
Mingtown International Youth Hostel.

Bortsett fra horder av kinesiske turister, var det definitivt et fantastisk sted! Vi bodde på Mingtown Suzhou International Hostel rett i hjertet av gamlebyen langs en av de mange kanalene. Det var et fantastisk sted. Vandrerhjemmet ble satt i en veldig gammel bygning, og alle møblene i rommet var kinesisk stil. Personalet snakket akkurat nok engelsk til å fortelle oss hvilke busser å fange, og de forsto da jeg ba om et annet teppe … selv om de ikke var enige om at jeg trengte en!

Veve stoler for hånd.
Vi slynget ned forskjellige smug og zigged og zagged gjennom turister. Vi prøvde å komme så utenfor allfarvei som mulig. Vi endte opp med å finne noen virkelig rolige gater med lokalbefolkningen som går rundt i hverdagen. Kvinner hang opp tøyet sitt på bambus laget kleslinjer, menn fisket i kanalen og chilis, te og nudler tørket ut i den varme solen.

Klesvaskedag nedover en bakgate.

Chilis tørker ut i den varme solen.
Parets retrett hage.
Vi gikk lenger bort fra gamlebyen og befant oss i en av de roligere hagene i Suzhou, parets retretthage. Navnet virket passende da vi begge lette etter litt fred og ro borte fra folkemengdene. Suzhou er kjent for sine vakre, klassiske hager som er lagt til UNESCOs verdensarvliste. De mer populære var veldig opptatt under høstfestivalen, men denne var fin og stille for oss. Vi satt og likte naturen og ro en stund før vi satte kursen ut i folkemengdene.

Maleri i gamlebyen.

I løpet av kveldene satt vi på kanten av hovedkanalen og folk så på med en flaske vin. Dette trakk mer oppmerksomhet enn de viktigste severdighetene i Suzhou! Kinesere samlet seg for å se Wàiguóréns (utlendinger) drikke vin. Vi er allerede et syn bare ved å være fremmed, men det at vi drakk vin (av ordentlige vinglass jeg kanskje legger til) fikk oss til å se ut som ganske opptoget. Folk tok bildet vårt, ga oss ‘tommelen opp’ og lo av de vanvittige turistene. Det hele var i god moro, og som vi sa før, er en av de mange gledene ved å bo eller reise i Kina at du føler deg som berømt. Det var bare en håndfull utenlandske turister i Suzhou den helgen, så stirrene var alle rettet mot vår vei!

En av de fantastiske kanalene i Suzhou, Kina.
Frisk frukt tilgjengelig i gamlebyen, Suzhou, Kina.

Vi likte våre 3 netter i Suzhou og vil definitivt dra tilbake dit en dag, helst når det ikke er en nasjonal høytid. Vi gikk og gikk og gikk og så mange hjørner av byen. Vi spiste litt velsmakende indisk mat, pratet med noen vennlige lokalbefolkningen og avslappet. Det var en annen følelse for oss å reise et sted som en ferie fra jobb i stedet for bare å backpakke rundt og gå videre. Det var ikke at “hvor skal vi gå neste” spørsmål eller finne ut transport fra punktet “A” til punkt “B”. Denne gangen visste vi hvor vi skulle, og ferien hadde en utløpsdato. Etter 4 dager borte var vi tilbake til våre normale liv og underviste i engelsk og bodde i Yangzhou.

Kina reiseblogger

Hvorfor vi elsker å bo i Kina

Liker du dette innlegget? Pin det!

Ansvarsfraskrivelse: Geiter på veien er en Amazon -partner og også tilknyttet noen andre forhandlere. Dette betyr at vi tjener provisjoner hvis du klikker på lenker på bloggen vår og kjøper fra disse forhandlerne.