5 skjebnesvangre historier – Nicks absolutte verste reisesyke

Da motorsykkelen brydde seg nedover skittstiene til Malawi i Backcountry, banket hodet mitt. Det var som om jeg kanskje følte at den betente hjernen min faktisk ristet og skifter innenfor rammen av hodeskallen min. Hver gang sykkelen gikk over en støt eller haug, føltes det som om hodet mitt skulle dele seg ned på midten.

Jeg holdt på og prøvde å holde meg oppmerksom mens sjåføren kjørte mot klinikken. En klinikk som vi senere ville anerkjenne var helt plass til medisiner, malariatester eller til og med smertestillende.

Å bli syk på veien er aldri morsomt, men dessverre har jeg hatt mer enn min rettferdige andel av reisesykdommer. Daries immunforsvar ser ut til å alltid ha vært bedre rustet til å tilby med bakterier, virus og bugfødte sykdommer som vi har blitt introdusert for mens vi reiser.

Det eneste gode som noen gang kommer med å være ekstremt syk på veien, er historien du har etter å ha overlevd den. Så i denne artikkelen skal jeg dele 5 av mine verste reiseplager som jeg håndterte for å finne ut av – tynnere – men i live.

Feil i Malawi

Jeg begynner med dette fordi det mest sannsynlig er min verste sykdom noensinne. Alt startet da vi spiste noen dårlig holdt pølser, men det eskalerte raskt til mer enn bare matforgiftning.

Vi bodde i Monkey Bay ved Malawi -sjøen og kvelden etter å ha spist de mistenkte pølsene, våknet jeg i panikk og hastet på do. Det var to problemer med å være syke på dette spesielt bortgjemte pensjonatet.

Badene var i uthusene som ble funnet rundt 300 meter fra rommet vårt.

For å komme til uthusene, måtte jeg passere et stort tjern som var hus til en sint, gryntende bosatt flodhest.

Nyter Malawi -sjøen i nærheten av vårt pensjonat … en dag før viruset.

Det virker praktisk talt like bra som er sank for å være sant, men der var jeg, som satt på huk i tonehøyde over et mindre enn sanitær utenfor toalettet, og prøvde å gjøre selskapet mitt i ekstreme smerter, mens jeg lytter til Afrikas største fyrmorder gryntende, knurrende og spruter bare et par hundre meter unna.

Jeg måtte komme tilbake til dette dyret-bevoktede toalettet flere ganger i løpet av nattens program.

Dessverre avtok sykdommen ikke dagen etter, og overholdelsen med kvelden følte jeg meg enda verre. Den tredje dagen begynte jeg å tro at det var noe alvorlig galt, og på den fjerde dagen kjørte jeg høy feber og kunne knapt gjøre alt til metoden på badet.

Vi forsto at jeg måtte gå til et sykehus, men det var vi i Malawi da BP Oil trakk seg ut av landet på grunn av en uenighet mellom Malawis president og den britiske statsministeren. Dette betydde at det ikke var tilstrekkelig gass for innbyggerne til å fylle opp bilene sine, eller til og med for å levere lastebiler for å få inn viktige bestemmelser som mat, vann og medisinsk utstyr.

Til slutt oppdaget vi noen som hadde tilstrekkelig bensin i motorsykkelen til å gi meg en tur til en nærklinikk. Dette er motorsykkelreisen som jeg forklarte i begynnelsen av denne artikkelen, og det var den mest pinefulle reisen jeg noensinne har tatt.

Dariece måtte ta en tur på baksiden av en sykkel for å tilfredsstille meg der. Det var så vanskelig å oppdage noen gassdrevet transport.

Da jeg dukket opp på klinikken, hadde jeg ikke spist på 5 dager, magen følte at den rev seg fra hverandre, jeg svettet fra feberen, men følte meg uvanlig kald og sykehuset luktet moskus, mugg og fuktighet.

Jeg så meg rundt på menneskene som ventet og følte meg enda mer forferdelig. Jeg forsto at jeg kom til å kunne betale for behandlingen min og hadde sikkerhetsnettet for reiseforsikringsdekning og midler til å forlate landet om nødvendig. Så mange av de lidende malawerne i det venterommet hadde ingen tilgang til slikt privilegium.

Da legen til slutt så meg, så han på meg håpløst. Han fortalte at på grunn av drivstoffmangelen, var det ingen malariatester delegert gir meg, ingen smertestillende og ingen antibiotika. Han uttalte at jeg måtte gå til sykehuset all metoden i Cape Maclear.

Mulig årsak til sykdom … gatemat som denne innmatet tilberedt i gammel senderolje?
Jeg dro, kom tilbake på motorsykkelen og motsto hodet bankende reise tilbake til gjestehjemmet vårt i Monkey Bay. Den innleide motorsykkelen min hadde ikke tilstrekkelig gass til å komme seg til Cape Maclear den dagen.

Dagen etter oppdaget vi en lastebil som var villig til å kjøre oss til Cape Maclear (for en ekstremt høy, syk Muzungu -pris), og jeg følte igjen at hodet mitt eksploderte da kjøretøyet spratt og krasjet over jettegryte veiene.

I Cape Maclear hoppet jeg på baksiden av en annen motorsykkel, denne gangen CAPained av en vennlig slovensk turist (jeg har likt slovensere siden den gang), og han kjørte meg til sykehuset. Til min overraskelse, da jeg gikk inn på klinikken, ble jeg møtt av en gruppe irske sykepleiere. De melodiske bøyningene av deres rolige irske stemmene beroliger meg øyeblikkelig.

Jeg er sikker på at jeg gikk meg inn på sykehuset, men metoden jeg husker at det er mer som en drøm. Det var som om jeg ble nøye brakt på et mykt hvitt teppe av 5 irske kvinner med fantastiske sang-sang-aksenter.

Igjen hadde sykehuset ingen malariamedisin eller blodprøvingsutstyr, så jeg var dømt til å aldri forstå hva jeg hadde fått. Jeg fikk to knyttnever fulle av piller og sendt for å legge meg på en nærbenk. På dette tidspunktet hadde jeg ikke spist eller holdt noe nede i en uke, og jeg kunne faktisk ikke flytte.

Dariece ba sykepleierne om å kjøre meg tilbake til hotellet vårt i Cape Maclear, og til slutt ble de enige om å ta meg med på metoden til et annet oppdrag. Jeg ventet en time og hoppet til slutt i ambulansen. Utrolig nok gikk ambulansen tom for bensin, og jeg måtte gå omtrent 1 km for å komme til hotellet vårt. Jeg husker at Kilometer føler meg lenger enn hele den 10 dagers Annapurna -kretsturen i Nepal.

Heldigvis fra det tidspunktet ble jeg (sakte) bedre. Generelt vares sykdommen 2 uker med ekstrem tarm- og magesmerter og begrenset spising. Jeg oppdaget aldri hva det var, men jeg ble fortalt med sikkerhet at min ekstreme oppkast og diaré hadde utløst tårer i magen og tarmforet som ble til alvorlige infeksjoner.

Dette bildet ble tatt omtrent en uke etter bedring. Det viser akkurat hvor mager jeg var etter å ha vært syk.

Jeg hadde mistet rundt 20 kilo som tok meg nesten 6 måneder å få tilbake helt tilbake.

Det var dårlig. Det var virkelig ille.

Black Market Eggs i Pushkar

Min nest verste sykdomshistorie er ikke nesten like ille og varte ikke nesten like lenge, men den var fremdeles ekstremt smertefull. Det ser ut til at når jeg blir syk, er jeg alltid strandet på de verste mulige stedene.

Jeg ble dødelig syk i Pushkar, India etter å ha spist noe dodgy vegetarisk måltid i en ganske fin regional restaurant. Når du blir syk av grønnsaker, er det sannsynligvis en fekal forurensning, så jeg forsto at dette i India kom til å bli mer enn en 24 timers stint matforgiftning. Det er ganske sannsynlig at dette var tyfus.

Grønnsaker i Pushkar. Om det eneste som er tilgjengelig for konsum
Vi bodde på et gjestehjem av en hasj -røykende hippie -guru som kalte seg “lege”. Det viste seg at de eneste reseptene han var i stand til å fylle var treff fra hasjøret hans som – underlig nok tilstrekkelig – ikke fikk meg til å føle meg bedre.

Jeg var syk i samlet sett på 10 dager i Pushkar, og det var ikke pent. Magen min var i en knute hele tiden, og jeg kunne ikke holde noe nede. Det verste var at Pushkar er en hellig by og er 100% vegetarianer. Kjøtt, fisk, meieri og til og med egg er ulovlig.

Jeg følte virkelig at kroppen min trengte mat med stoff, som pasta eller litt kylling, men ingen restauranter eller hoteller ville servere forbudt mat. En dag, da jeg knapt går, tok Dariece og jeg til gatene fordi vi hørte om en fyr som solgte egg på det svarte markedet.

Historiene var sanne, og vi oppdaget denne fyren nedover en skitten smug. Han var som Egg Gangster of Pushkar. Han hadde faktisk en stor gullkjede, en tykk bart og sorte solbriller.

Han tok meg med inn i et mørkt bakre rom der han åpnet en 12 pakke egg som om det var en koffert full av vanskelige medisiner. Vi kjøpte dem, snek dem inn på gjestehjem kjøkkenet, og under “legen”, kokte vi opp en velsmakende rusling.

Me & “The Doctor” som spiller kort på bursdagen min. På dette tidspunktet har jeg spist noen egg, men sannsynligvis bare 63 kg.

Fra det tidspunktet begynte kroppen min til slutt å komme seg. Jeg spiste egg to ganger om dagen i ytterligere 6 dager før jeg følte meg veldig tilstrekkelig til å fortsette å reise.

Syk og strandet i Sumbawa

Indonesia er ikke det aller beste stedet å bli syke, men vi var ikke bare i Indonesia, vi var i noen tilbaketrukket, utenfor allfarvei -øya kalt Sumbawa et sted mellom Komodo Island (der Dragons bor) og Bali.

Jeg ble fryktelig syk akkurat her, og vi bodde i dette bittesmå, mørke, viftekjølte hotellplassen med et huk toalett. Hver fjerde time ville strømmen gå ut, og i de øyeblikkene følte feberen min at den steg høyt til farlige temperaturer.

Nyter Indonesia av scooter dager før sykdommen.
Vi forsto at gjestehjemmet hadde NICer -mellomrom tilgjengelig, men de var dobbelt så stor pris, og selv om jeg døde i den lille bit -biten, ønsket vi ikke å blåse budsjettet og gå til det dyrere rommet.

Etter 6 dager med fryktelig oppkast og diaré, ble feberen min så høy at jeg ikke kunne takle det lenger. Jeg trengte et rom med luftkondisjonering, og på dette tidspunktet var lårene mine faktisk bankende fra å måtte sitte på huk over toalettet så ofte.

Vi sjekket ut av superbudsjettet vårt $ 10 / natteom, og inspiserte inn i $ 20 / nattpalasset.

I det øyeblikket vi gikk inn i rommet, angret vi begge og ventet så lenge for å gjøre endringen. Det var luftkondisjonering, et bad, et behagelig sitte toalett, en TV med engelske kanaler, en queen size -seng og den aller beste delen … denne plassen hadde en generator koblet opp, så det var ingen strømbrudd.

Nok et bilde av hud-og-bein nick med Dariece og en reisevenn. Tatt en uke etter at han forlot Sumbawa

Jeg følte meg til slutt menneskelig, og etter ytterligere 3 dager følte jeg meg sunn tilstrekkelig til å gå videre. Vi oppdaget fra den erfaringen at hvis noen av oss var syke, uansett hvor strengt budsjettet vårt kan være, ville vi oppgradere plassen vår og være komfortable.

Poo Show i Puddicherry

Ja, India vises to ganger på denne oppføringen av mine verste reisesykdommer, men vi har faktisk reist i India i over 6 måneder totalt, så 2 ganger er virkelig ikke så ille. Spesielt å tenke på spesifiseringen av de fleste kjøkken som du ser i hele landet.

Denne historien er spesielt grafisk, og den er litt rart å komponere om den offentlig på bloggen vår. Kanskje jeg er vridd, men jeg liker alltid når vi tilfredsstiller folk som reiser og forbindelsen vår går videre til det punktet hvor vi kan begynne å fortelle “Travel Poo Stories”.

Jeg føler at vi deler mye på denne bloggen, så jeg er sikker på at jeg kan gå foran og fortelle denne historien til deg, våre gode venner og besøkende? Jeg regner hei, hvis min gode venn Jarryd kan komponere om å drite seg i et buddhistisk kloster på bloggen sin, kan jeg komponere om dette her.

Vi bestemte oss for å bo i et fantastisk ashram i Puddicherry. Vi hadde en nydelig plass med en fantastisk utsikt til Det indiske hav. Dagen vi inspiserte i jeg ble fryktelig syk. Denne sykdommen varte bare omtrent 5 dager totalt, men den var virkelig dårlig.

Utsikten fra ashramområdet vårt i puddichery

Jeg brukte vaskerommet omtrent 3 ganger i timen, hver time gjennom hele dagen og natten. På et tidspunkt må jeg ha blitt så sliten at jeg endte opp med å bli lat. Jeg kom snublet ut av toalettet og løy på toppen av sengen. I løpet av øyeblikk sa Dariece: “Hva er den lukten?!”.

Vi så begge ned og det endte opp med å bli utrolig fjernet at jeg ikke hadde gjort en ekstremt flott oppgave med toalettpapiret på badet. Dariece holdt tilbake en blanding av knebling og latter da jeg vadlet tilbake til toalettet for å overflate opprydningsjobben.

Jeg brukte metoden så vel som mye tid på dette ashram -badet.
Jeg var så flau, men Dariece gjorde det ikke lettere for meg. Jeg hører henne kanskje utenfor toalettet som humrer hysterisk. Vi hadde bare vært sammen litt over et år på det tidspunktet, så jeg ville oppgi at det er et mirakel som hun fremdeles er med meg i dag.

En stor feil i Mexico

Min endelige sykdomshistorie er en annen maratonsykdom som utløste meg til å miste massevis av vekt. Kanskje det er grunnen til at jeg begynner å føle meg litt feit i disse dager? Jeg har ikke vært dødelig syk på et par år, og det var mest sannsynlig at reisevekt-tap-programmet mitt de aller første 6 årene vi brukte på veien!

Vi så denne lodne fyren på gaten. Det viser seg at det var de beslaglagte elendige og dårlige burritoer vi måtte bekymre oss for.
Uansett skulle vi ta en buss fra San Cristobal sør i Mexico, all metoden til Lake Atitlan